NIEUWS :

Sneeuwkettingen: dit moet je erover weten

Als je in de winter naar het buitenland rijdt, dan kun je terecht komen op wegen met een dik pak sneeuw. Winterbanden alleen zijn dan niet altijd voldoende. Het gebruik van sneeuwkettingen is dan dé oplossing. Zeker in de bergen op weg naar de wintersport. Let wel op, want je mag ze niet zonder meer gebruiken.

Sneeuwkettingen in Nederland

Sneeuwkettingen zijn in Nederland verboden. Wegen en wegmarkeringen kunnen beschadigen door het gebruik ervan. Daarom mogen ze hier niet gebruikt worden. In het buitenland komen deze winteraccessoires soms wel van pas. Rijd je naar een gebied waar sneeuwkettingen nodig zijn? Neem deze zes tips in acht:

1. Zorg dat de kettingen passen

Sneeuwkettingen zijn er in verschillende soorten en maten. Toch kunnen ze niet op alle auto’s worden bevestigd. Als je de kettingen in zo’n geval toch aanbrengt, dan kan je je auto daarmee flink beschadigen. Oppassen geblazen en eerst goed uitzoeken wat jouw bandenmaat is.

Je bandenmaat is te vinden op de zijkant van je band.

2. Zorg ervoor dat je weet hoe je de sneeuwkettingen bevestigt

Het is niet moeilijk om sneeuwkettingen om je wielen te leggen. Als je het nog niet eerder gedaan hebt, kan het best even lastig zijn. Zeker middenin in de winter wanneer je handen koud zijn. Oefen daarom thuis voor vertrek met het bevestigen van de kettingen. Zo kom je niet voor vervelende verassingen te staan.

3. Houd je aan de maximale snelheid

Hoewel het per land verschilt, mag je met sneeuwkettingen vaak maximaal 50 kilometer per uur rijden. De maximale snelheid die je kettingen aankunnen staat vermeld op de verpakking. Houd je aan de snelheid en probeer langzaam op te trekken. Heel belangrijk: zorg ervoor dat de wielen nooit spinnen.

4. Rij voorzichtig

Probeer je tijdens het rijden steeds bewust te zijn wat er om je wielen zit. De manier waarop je rijdt, beïnvloedt de sneeuwketting en daarmee de grip op de weg. Ga voorzichtig door de bochten en rem niet zo hard dat je wielen blokkeren. Dit kan ervoor zorgen dat je sneeuwkettingen, je wielen en zelfs de weg beschadigen.

5. Alleen gebruiken als het echt nodig is

Goede winterbanden zijn vaak genoeg om door de sneeuw te rijden. Sneeuwkettingen zijn dus niet altijd nodig. Ze bieden vooral meerwaarde in een steil skigebied en op flink besneeuwde- of ijzige wegen. Op sommige plekken in de bergen zijn sneeuwkettingen verplicht.

6. Controleer de sneeuwketting regelmatig

Let er goed op dat de sneeuwkettingen niet stuk gaan door de hoge wrijving. Pauzeer af en toe en controleer dan of ze nog helemaal intact zijn. Repareer ze indien nodig. Als een ketting breekt, dan zorgt dit meteen voor minder grip op de weg.

Simon

Simon, Manager Extended Warranty & Telematics - Allianz Global Assistance

Simon is Manager Extended Warranty & Telematics bij Allianz Global Assistance en een fervent autoliefhebber. Privé rijdt hij een BMW en als hobby rijdt hij ook nog een in een Chrysler cabrio.

Hoe lees je de symbolen op de zijkant van een autoband?

Op de zijkant van een autoband staan getallen, cijfers en symbolen. Bij aanschaf van nieuwe banden kan dat verwarrend zijn, want wat betekenen deze symbolen eigenlijk? En waarop moet je precies letten als je naar de cijfers kijkt? Sommige van de tekens geven bijvoorbeeld de maximale snelheid aan die een band aankan of een indicatie van de afmetingen. In dit artikel lees je de betekenis van de cijfers en symbolen.

Volgorde van de cijfers op autoband

De cijferreeks op de autoband ziet eruit als een onsamenhangende reeks getallen en cijfers, maar hebben een duidelijke betekenis. De eerste drie getallen geven de bandbreedte aan. Het tweede getal staat voor de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte. De letter daaropvolgend staat voor het type band en de twee cijfers erna geven de diameter van de velg aan. Vervolgens staat er nog een letter die symbool staat voor de maximale snelheid die de band kan hebben.

Wat betekent dat in de praktijk?

We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld. Stel dat op de band de cijfers en letters 205/55 R16 91H staan, dan betekent deze cijferreeks het volgende:

205: Staat voor de breedte van de band in millimeters.

55: Dit is de verhouding tussen de bandbreedte en bandhoogte.

R: Dit geeft aan dat deze autoband een zogenaamde radiaalband is. Tegenwoordig is bijna iedere band een radiaalband, waarbij de banden zo gemaakt zijn dat de lagen horizontaal geplaatst zijn voor meer grip en flexibiliteit.

16: Dit geeft de diameter van de velg in inches aan. 1 inch is 2,54 cm.

91: Dit getal geeft het draagvermogen (Load Index) van een band aan. Dit is het maximale gewicht dat de banden mogen dragen. In de tabel hieronder staat welke getallen overeenkomen met het maximum aantal kilo’s.

H: Dit is het snelheidssymbool. In de tabel hieronder staan de getallen vermeld van de codes en de bijbehorende maximumsnelheden.

Het sneeuwvlokje: verplicht symbool in Duitsland

Naast de cijfers en letters staan er ook nog verschillende symbolen op autobanden. M+S staat voor modder en sneeuw, wat betekent dat een band ook bij koudere weersomstandigheden grip biedt. Veel automobilisten weten niet dat vanaf 1 januari 2018 een logo met M+S niet meer afdoende is als je naar Duitsland rijdt. Volgens de Duitse wet moeten alle nieuwe winterbanden beschikken over het Alpine-symbool: een symbool in de vorm van een berg met een sneeuwvlokje. Wanneer je deze niet gebruikt, kun je een boete krijgen en voor vervelende verrassingen komen te staan als je bijvoorbeeld betrokken raakt bij een ongeval. Er is wel een overgangsperiode voor banden die voor 1 januari 2018 zijn geproduceerd. Deze mogen tot 2024 zonder problemen worden gebruikt in Duitsland bij winterweer.

IJskrabber

Ga je binnenkort de weg op, kijk dan niet alleen naar je banden. Goed zicht is essentieel en een ijskrabber helpt je daarbij.

Pechhulp

Ongeacht met welke banden je rijdt: het kan altijd gebeuren dat je met pech langs de weg komt te staan. Denk daarom ook aan het afsluiten van een  PechHulp Verzekering van Allianz Global Assistance. Dan weet je zeker dat je snel geholpen wordt bij pech onderweg. Ook als het gaat om een lekke band. Door onze jarenlange ervaring in hulpverlening bij ongevallen en pech, weten wij als geen ander wat te doen als je auto of motor er een keer mee ophoudt. Wij helpen je weer snel op weg!

In deze tabel staat de Load Index (LI) vertaald naar het aantal kilo’s dat de banden kunnen dragen.

Draagvermogen van een autoband o.b.v. de load index (LI).

In deze tabel staat de Speed Index. De symbolen geven de maximumsnelheid van de autobanden weer.

Maximumsnelheid volgens Speed Index (SI) autoband.

Zo voorkom je dat de accu van je e-bike in brand vliegt

Amsterdam, 19 december 2018 – Regelmatig lees je dat batterijen van laptops, mobiele telefoons of zelfs elektrische fietsen in brand vliegen. Uiteraard kan de accu van een e-bike niet zomaar ontploffen, maar er is reden genoeg om uw klant er bewust van te maken dat een accu gevaar kan opleveren. Wij geven een aantal tips waarmee uw klant de batterij van zijn elektrische fiets zo veilig mogelijk oplaadt en waar hij op moet letten bij aanschaf.

1. Ga voor kwaliteit

In het geval van accu’s geldt: goedkoop is duurkoop. Raad uw klant aan om niet voor het goedkoopste exemplaar van een onbekendere variant te gaan. Dit kan betekenen dat de kwaliteit van de accu slechter is.

2. Zorg voor goede informatie

Voordat uw klant een accu aanschaft, zijn er een aantal belangrijke vragen die hij moet stellen. Hij heeft er recht op om te weten wat de specificaties zijn van de accu en door wie deze is gemaakt. Adviseer uw klant om naar een betrouwbare dealer te gaan die verstand van zaken heeft. 

3. Lees de gebruiksaanwijzing door

Vertel uw klant om bij de aanschaf van zijn e-bike de gebruiksaanwijzing goed door te lezen met extra aandacht voor het laadproces. Als hij de tips van de leverancier opvolgt, alleen de originele oplader gebruikt en af en toe checkt of alle aansluitingen en kabels er nog goed uitzien, hoeven er geen problemen te ontstaan. 

4. Gebruik altijd dezelfde lader

Sommige laders lijken sterk op elkaar en sommige laders hebben zelfs dezelfde aansluiting. Ook al lijkt het alsof de batterij in de lader past, soms zijn er toch kleine verschillen waardoor de accu kan beschadigen of oververhit kan raken. Laat uw klant daarom altijd de lader te gebruiken die hij bij de accu krijgt! ‘Even’ een lader van iemand met hetzelfde type accu lenen kan voor problemen zorgen. 

5. Blijf altijd in de buurt tijdens het laden

Adviseer uw klant altijd in de buurt te blijven als hij de accu oplaadt. Als de accu oververhit raakt en vlam vat, kun je er maar beter zo vroeg mogelijk bij zijn. De meeste laders hebben een lampje dat laat weten dat de accu vol is. Dat is het moment dat de accu weer uit de lader gehaald kan worden. Ook de oplader uit het stopcontact halen is aan te raden. 

6. Laad de accu van je e-bike niet te lang op

De meeste accu’s van een elektrische fiets zijn tussen de vijf en acht uur weer helemaal opgeladen. Sommige snelladers zelfs nog sneller. Het beste is om de spanning pas van de accu te halen zodra deze vol is. Dit geldt niet alleen voor de accu’s van een elektrische fiets, maar ook voor die van telefoons en laptops. Ook als ze niet ontvlammen, is de kans groot dat de levensduur van een batterij vermindert als ze langer dan noodzakelijk aan de lader blijven liggen. 

7. Gebruik nooit een beschadigde accu

Als de batterij het niet meer goed lijkt te doen of uw klant heeft hem laten vallen: stop dan met het gebruik en laat hem controleren door een professional. Het is geen goed idee als uw klant de accu van zijn e-bike zelf probeert te repareren of openmaakt. Op deze manier kan de accu beschadigd raken en dat kan erg gevaarlijk zijn. 

8. Gebruik een bewaarkast

Heeft u klant meerdere accu’s of een beschadigde accu? Raad hem dan aan om deze nooit los in huis of in de garage bewaren. Er zijn speciale bewaardozen verkrijgbaar waar je accu’s in kunt bewaren. Mocht de accu vlam vatten, dan vangt de metaaldoos dat op en slaat de brand niet over.

9. Blus een vlammende accu met zand

Als accu’s in brand vliegen, komt dit meestal door oververhitting. Dit gebeurt vaak in het eerste uur tijdens het laden, maar ook later kan het gebeuren. Een brandende accu is moeilijk te blussen: een accu produceert zijn eigen zuurstof en zo blijft de brand woekeren. Zand is vaak de beste manier om een vlammende accu te blussen. Maar adviseer uw klant ook om meteen hulp te vragen van de brandweer als zijn accu vlam vat.

10. Adviseer een fietsverzekering

Wanneer uw klant de Kortlopende Fietsverzekering met Diefstal en Schade afsluit, heeft hij de optie om Verlengde Garantie op zijn accu toe te voegen. Als zijn accu uitvalt, dan wordt de accu gerepareerd of vervangen. Zo kan hij, ook na de fabrieksgarantie, zonder zorgen genieten van de voordelen van een elektrische fiets.

Ontvang hier 10-25% korting op je premie!

Op deze website ontvang je maar liefst 10-25% korting op de premie van een reis- , annulering-, expat- en of recreatie verzekering.

Zoek op deze site?